veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Lähes joka viides sähköauto hylättiin katsastuksessa viime vuonna

Lähes joka viides sähköauto hylättiin katsastuksessa viime vuonna
24.4.2024

Suomessa tehtiin vuonna 2023 yli 2,1 miljoonaa henkilöauton määräaikaiskatsastusta, joista 28 prosenttia päättyi hylkäykseen. Yleisin syy henkilöauton hylkäykseen tai korjauskehotukseen oli etuakseliston vika. Sähköautojen katsastuksista miltei joka viides, reilu 18 prosenttia, hylättiin. Tämä oli seitsemän prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2022.

Vuonna 2023 Suomessa tehtiin henkilöautoille yli 2,1 miljoonaa määräaikaiskatsastusta, joista 28,2 prosenttia hylättiin. Tämä hylkäysprosentti on lähes ennallaan verrattuna edellisvuoteen, jolloin hylättyjä oli 27,7 prosenttia.  

Vuonna 2023 katsastettiin 7 785 sähköautoa, kun taas vuonna 2022 luku oli 3 158. Tänä aikana sähköautojen hylkäysprosentti on kasvanut 11,7 prosentista 18,4 prosenttiin.

Nelivuotiaiden sähköautojen katsastuksissa hylkäysprosentti oli 16,8 %. Yleisimmät nelivuotiaiden sähköautojen hylkäykseen johtaneet viat olivat ylätukivarren nivelen välyksellisyys, takatukivarren laakeroinnin välyksellisyys sekä määräysten vastaiset sivulasien tummennukset.

"Tukivarsiongelmia voidaan osittain selittää sähköautojen suuremmalla massalla, mikä asettaa niille erityisiä haasteita", Traficomin johtava asiantuntija Teemu Toivanen toteaa tiedotteessa.

Lähes joka kymmenes katsastettu henkilöauto hylättiin, tai se sai korjauskehotuksen etuakseliston vikojen takia.

Rekisterinkiven valon sekä lähivalojen toimimattomuudesta puolestaan määrättiin korjauskehotuksia yli kahdeksassa katsastuksessa sadasta. "Valojen toiminta kannattaa tarkistaa ennen katsastusta, jotta välttää turhat korjauskehotukset. Tätä ei kannata tehdä vain katsastuksen takia, vaan se on osa ajoneuvon yleistä huolenpitoa ja liikenneturvallisuutta."

Katsastus_kymmenen_yleisintä_vikakohdetta_Kuva_Traficom.png

 

Minna Petäinen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti